Fizjoterapia Zwierząt mgr inż. Malina Brzozowska

CHIROPRAKTYKA

Chiropraktyka jest rodzajem terapii manualnej, opartej na dokładnej diagnozie, odpowiednim leczeniu i profilaktyce dysfunkcji narządu ruchu. Chiropraktyka to bezpieczna metoda leczenia kręgosłupa, która bazuje na podstawie wiedzy akademickiej. Nauka ta usprawnia narząd ruchu
i oparta jest na dogłębnej i szczegółowej analizie jego mechaniki oraz zaburzeń w nim powstających. Chiropraktyka analizuje dokładnie proces powstawania choroby i dąży do eliminacji dolegliwości. Dziedzina ta łączy w sobie terapię tkanki kostnej oraz miękkiej, która buduje mięśnie, więzadła, ścięgna oraz powięzie.
Dzięki wyspecjalizowanym, delikatnym i bezbolesnym technikom manual-nym terapeuta ręcznie usuwa zablokowania w narządzie ruchu, które są przyczyną bólu i ograniczenia ruchomości.
Terapia edukuje również jak prowadzić zwierzę, aby zapobiec ponownemu powstawaniu zaburzeń, więc obejmuje ćwiczenia lecznicze, rehabilitację, zmiany w diecie oraz w stylu treningu i funkcjonowania, aby pacjent jak najszybciej powrócił do zdrowia i je utrzymał.
Zadaniem zabiegów chiropraktycznych jest znalezienie związku pomiędzy strukturami aparatu ruchu (miednicą, kręgosłupem i czaszką) a czynnością układu nerwowego zwierzęcia.

Chiropraktyka – wskazania i zalecenia
Chiropraktycy upatrują wiele dolegliwości narządu ruchu w jego przeciążeniach, a niekoniecznie na skutek toczącego się w organizmie procesu chorobowego. Pamiętajmy, że w trakcie życia zwierzęcia, zwłaszcza takiego, które zażywa sporo aktywności bądź jest sportowcem, przeciążenia są bardzo powszechne, a ich przyczyny często błahe.
Przyczyny przeciążeń narządu ruchu i układu szkieletowo-mięśniowego to przede wszystkim: brak odpowiedniego programu aktywności ruchowej, brak swobodnego ruchu, zwiększona i nieprawidłowa aktywność sportowa powodująca kontuzje, brak odpowiedniej rozgrzewki i „cool down”, intensywne i długie treningi, a także stres i zła dieta.
Wskazań do chiropraktyki jest wiele, obejmują one m.in. bóle całego kręgosłupa i dolegliwości związane z ograniczeniem ruchomości w stawach obwodowych. Terapia stosowana jest również w przypadkach braku regularności, rytmu, swobody ruchu, a także przy wadach postawy. Wskazaniem są również zmiany w zachowaniu zwierzęcia, mogące mieć swoją przyczynę w dolegliwościach na poziomie fizycznym. Ocenie chiropraktycznej powinno poddać się również zwierzęta, w przypadkach których tradycyjne metody diagnostyczne zawiodły. Zabiegi te również można stosować w celu profilaktyki.

Chiropraktyka – jak przebiega terapia i czy jest skuteczna?
Chiropraktyka składa się z kilku podstawowych elementów. Podstawą jest odpowiednia diagnoza – oględziny oraz badanie przedmiotowe mają na celu zidentyfikowanie patologii w narządzie ruchu zwierzęcia, obejmują one nie tylko okolicę bólu, ale wszystkie rejony mogące się przyczynić do powstania patologii, analizowane jest również szerokie spektrum czynników chorobotwórczych.
Kolejny etap to dostosowanie techniki leczniczej do potrzeb pacjenta. Chiropraktycy dysponują w swojej pracy szeroką gamą technik, takich jak mobilizacje, manipulacje oraz trakcje stawów i tkanek miękkich. Są one bezpieczne i bezbolesne, usuwają zablokowania w stawach, normalizują napięcia w tkankach miękkich oraz przystosowane są do wieku, budowy ciała oraz problemu pacjenta.
Prawidłowo wykonany zabieg manualny uwalnia chore zwierzę od bólu, przywraca pełną sprawność fizyczną, wpływa korzystnie na psychikę oraz samopoczucie.
Następnie wdraża się ćwiczenia lecznicze oraz fizykoterapię. Przebieg terapii uwzględnia również poradnictwo profilaktyczne dotyczące edukacji właściciela pacjenta, aby uniknąć dolegliwości bólowych w przyszłości. Terapia chiropraktyczna dostosowana jest do indywidualnych potrzeb pacjenta w jego wieku, dzięki czemu może być wyjątkowo efektywna i skuteczna.

Fizjoterapia Zwierząt - PROMOCJA!

Aktualizacja: 2019-09-11