Fizjoterapia Zwierząt mgr inż. Malina Brzozowska

SHOCK WAVE

Fala uderzeniowa
Pozaustrojowa fala uderzeniowa (extra-corporeal shock wave therapy – ESWT) definiowana jest jako fala gwałtownego wzrostu ciśnienia w bardzo krótkim czasie, o stopniowym jego spadku z fazą nieznacznie ujemnego ciśnienia. Wycelowana jest w obszary będące przyczyną dysfunkcji.

• Działanie ukrwienne - powoduje mikrouszkodzenia w tkankach, to z kolei prowadzi do stymulacji powstawania nowych naczyń krwionośnych, co sprzyja poprawie mikrokrążenia oraz uwalnianiu enzymów, które są prekursorami gojenia.

• Działanie dezintegracyjne - rozpuszczanie zwapniałych fibroblastów oraz innych złogów wapnia w tkankach.

• Działanie regeneracyjne - zwiększa produkcję kolagenu, stymuluje aktywność osteoblastów.

• Działanie relaksacyjne - zmniejszenie napięcia mięśni.

• Działanie analgetyczne czego efektem jest zmniejszenie bólu w miejscu poddawanym działaniu fali uderzeniowej jest skutkiem wzrostu przepływu krwi, a co za tym idzie zmniejszenia stanu zapalnego tego obszaru. W wyniku działania fali dochodzi także do zakłócenia przekazywania sygnałów bólowych powodowanego niszczeniem błon komórkowych. Fala uderzeniowa prowadzi do selektywnej dysfunkcji obwodowych włókien nerwowych mielinowych, bez narażania dużych włókien mielinowych odpowiedzialnych za funkcje ruchowe.

WSKAZANIA DO LECZENIA FALĄ UDERZENIOWĄ

• zmiany zwyrodnieniowe,

• problemy ze ścięgnami i więzadłami (tendinopatie, enteziopatie, desmopatie),

• zapalenie kaletek, pochewek ścięgnistych, torebek stawowych,

• zwapnienia, zrosty, przykurcze,

• terapia punktów spustowych (trigger points),

• terapia złamań i zapaleń okostnej (nakostniaki),

• stany zapalne przyczepów mięśniowych i ich brzuśców,

• napięcia mięśniowe i powięziowe,

• zmiany zwyrodnieniowe trzeszczek pęcinowych, syndrom trzeszczkowy,

• zwapnienia więzadła karkowego i więzadeł grzbietu,

• schorzenia grzbietu, (kissing spine).

Fizjoterapia Zwierząt - PROMOCJA!

Aktualizacja: 2019-09-11